piątek, 20 maja 2016

Etapy rozwoju myślenia matematycznego - rozumowanie operacyjne cz.2

3. Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałości liczby elementów w zbiorze.

Dobre wyniki w szkole zależą między innymi od tego, jak dziecko zostało przygotowane do tego ważnego wydarzenia. Ogromnie istotne jest więc kształtowanie rozumowania operacyjnego, aby dziecko było w stanie zrozumieć treści matematyczne na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
Aby wspomóc dziecko w kształtowaniu myślenia operacyjnego w zakresie ustalania stałości liczby elementów w zbiorze, warto prowadzić proste ćwiczenia uświadamiające, iż pomimo zmian położenia elementów w zbiorze ich liczba pozostaje niezmienna.

Co nam będzie potrzebne? 
guziki, klocki, kasztany, kredki, patyczki, owoce, warzywa, słodycze (wszystko co jest podobne do siebie i mamy tego kilka sztuk), figury geometryczne, monety, krążki...
Warto tego typu ćwiczenia wplatać w codzienne czynności, np. po zakupach prosimy dziecko, aby pomogło nam rozpakować zakupy. najpierw prosimy, aby ułożyło trzy jabłka i trzy gruszki w rzędzie i przeliczyło owoce, a następnie grupujemy owoce w małe kupki i pytamy, czy teraz owoców, jest więcej, mniej, czy tyle samo? Jeżeli nie potrafi odpowiedzieć lub odpowiada błędnie, prosimy, aby przeliczyło i sprawdziło lub jeszcze raz ułożyło w rzędy i przeliczyło i ponownie pogrupowało (podobnie postępujemy w przypadku innych ćwiczeń)
Robiąc ludziki z kasztanów i żołędzi, zaproponujmy najpierw dziecku inną zabawę, poprośmy, aby ułożyło określoną liczbę żołędzi i kasztanów w rzędzie (na początek nie większą niż 10, im młodsze dziecko tym mniej). Prosimy, aby dziecko przeliczyło przedmioty, a następnie, aby ułożyło z nich zwierzątko lub określony kształt. Pytamy czy teraz kasztanów/ żołędzi jest mniej, więcej, czy tyle samo?


Do podobnych ćwiczeń możemy użyć np: guzików, drewnianych klocków, klocków Lego, klocków Duplo,  patyczków do liczenia,  czy wykałaczek.


Kiedy dostajemy bukiet kwiatów (na początek najlepiej jak są to takie same kwiaty np. róże) rozkładamy je na stole, prosimy aby dziecko przeliczyło kwiaty, a następnie włożyło do wazonu (przy okazji można powiedzieć, że kwiatów w bukiecie powinna być nieparzysta ilość i pokazujemy dziecku, że 5 jest liczbą nieparzystą, ponieważ nie ma pary). Następnie pytamy dziecko, czy teraz jest kwiatów mnie, więcej, czy tyle samo?


Do tego ćwiczenia można użyć np. słodyczy wkładanych do miseczki, kredek wkładanych do pojemnika itd.


Do kolejnego ćwiczenia potrzebne będą figury geometryczne, które można wyciąć z kolorowego papieru, (ważne aby na początek były jednakowej wielkości, później można użyć różnych figur o różnych wielkościach). Ustawiamy figury w rzędzie, prosimy, aby dziecko przeliczyło, następnie prosimy, aby ułożyło (lub sami układamy) dowolny kształt i pytamy, czy teraz trójkątów, kwadratów itd. jest więcej, mniej, czy tyle samo?
Podobne ćwiczenia można robić za pomocą obrazków, jeżeli nie mamy konkretnych przedmiotów.
W ćwiczeniach terapeutycznych przydatne będą pozycje (zestawy pomocy) dzięki którym powstał ten wpis:
A. Małasiewicz, "Poznaję matematykę krok, po kroku. Ćwiczenia terapeutyczne dla uczniów klas młodszych mających specyficzne trudności w uczeniu się matematyki", wyd. Harmonia

"Pakiet zabawek edukacyjnych dla maluchów" jest dopełnieniem książki prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”. Pakiet zawiera kolorowe kartonowe pomoce dydaktyczne do opisanych w książce zajęć z maluchami oraz Pakiet zabawek edukacyjnych dla starszych przedszkolaków, wyd. Bliżej przedszkola.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz